VoIP ? Telefonie over Internet
aansluitingen
Bestaande telefonie
zal in de komende 5 jaar sterk verminderen door toepassing van VoIP,
waardoor meer flexibiliteit en lagere gebruikskosten worden
gerealiseerd.
VoIP maakt het
mogelijk om overal bereikbaar te zijn, nieuwe diensten toe te voegen
zoals bijv. spreken met een klant en tegelijk een PC van deze klant
overnemen om reparatie werkzaamheden uit te voeren of instructie te
geven.
Maar denk eens aan de mogelijkheden voor bijv. huisartsen posten i.c.m.
videotoepassingen. Of gelijktijdig het gesprek opnemen op een 'opname-server',
t.b.v. evt. bewijsvoering van gevoerde gesprekken.
Het is duidelijk dat VoIP de wereld waarin we leven ? de manier waarop
we samenwerken zal veranderen. Niet zozeer om meer met werk bezig te
zijn, maar om meer keuzevrijheid te bieden over hoe en wanneer
werk gedaan kan worden.
Tenslotte kan men
thuis werken, met het toestelnummer van het bureau op de zaak
verplaatst naar de VoIP
aansluiting thuis of op uw Mobiele telefoon. Niemand merkt het verschil,
want er kan gewoon worden doorverbonden naar een collega op kantoor!
VoIP stelt wel eisen
aan aansluitingen op het internet, de apparatuur die daarvoor gebruikt
wordt en de organisatie. VoIP kan n.l. een verzwaring van de taak van de
afdeling systeembeheer betekenen. Beheer van de telefooncentrale wordt
meestal uitbesteed, maar door naar VoIP te migreren komt spraak
technologie in het zgn. data-domein terecht.
Dat betekent dat rekening gehouden moet worden met de invloed daarvan op
de bestaande organisatie.
Tevens bestaat er een groot verschil van denken tussen typische ?data?
en ?spraak? technische medewerkers. Dit is een niet te onderschatten
cultuurverschil.
VoIP
technologie is inmiddels volwassen. Er zijn waarborgen ingebouwd voor de
goede werking en spraakkwaliteit; de grootste bedrijven en vele
call-centers maken inmiddels volop gebruik van VoIP.
Technologie
blijft zich ontwikkelingen. Met name de ontwikkelingen op het gebied van
draadloze netwerken zullen het gebruik van VoIP nog meer stimuleren.
Er komen draadloze netwerken beschikbaar waarbij de reikwijdte niet meer
in tientallen meters wordt gerekend maar in tientallen kilometers.
Tevens komen er GSM toestellen / Smartphones welke naast GSM ook WiFi
ondersteunen. Zodra men binnen een geautoriseerd draadloos netwerk wordt
waargenomen schakelt het mobiele toestel automatisch om naar WiFi en de
gesprekskosten verdwijnen en de bereikbaarheid wordt geoptimaliseerd.
Daarnaast is het
nieuwe Push to Talk initiatief van Mobiele telefoon producenten ook een
belangrijke ontwikkeling (bijv Nokia E60).
Er is dus een re?e
technology-push ten faveure van VoIP.
Aangezien VoIP is
gebaseerd op computer & netwerk technologie dient er aandacht te worden
besteed aan beveiliging, net zoals met de gangbare datanetwerken. Aan de
andere kant moet het gevaar niet teveel worden overschat. Waar
datapakketten, indien niet versleuteld, inderdaad met eenvoudige
hulpmiddelen leesbare informatie bevatten, is dit met spraakpakketten
een heel ander verhaal. Net zoals op een CD wordt spraak in digitale
informatie omgezet, en een ander kan niet veel aan met deze brij van
bits en bytes.
Er bestaan ook
berichten over het 'kapen' van telefoonnummers, waardoor het gesprek elders
terecht zou komen.
Hoe handelt u als u tot ontdekking komt dat u spreekt met
iemand anders op het juiste nummer? Anders dan bij datatechnologie en
data beveiligingsaspecten, is spraak technologie al veel meer met
cultuur en menselijk handelen verweven. D? maakt VoIP in grote lijnen
anders dan 'weer' een ander datatoepassing.
Toepassing van VoIP
bestaat uit een keten van een aantal beslissingen.
1. Een
VoIP aanbieder die in staat is om VoIP faciliteiten en toestelnummers te
leveren
(= SIP Trunks).
2. Fabrikanten die apparatuur bieden en continu?eit van levering en
ontwikkeling bieden
3. Een
Reseller/Partner die:
- alle gewenste apparatuur kan leveren
VoIPOINT.nl
- het gewenste VoIP abonnement kan verzorgen
VoIPOINT.nl
- het project
kan sturen, begeleiden en uitvoeren digital
deal
dus.. ;-)
De juiste
partnerkeuze bij de implementatie van een VoIP traject bepaalt de helft
van het succes.
VoIP vereist uiteraard aanpassingen in het bestaande telefonie-
en datanetwerk.
De mate van aanpassingen worden geheel en al bepaald door de mate waarin
u VoIP in het
bestaande netwerk wil opnemen.
Ook dat is een belangrijk argument om te kunnen starten met VoIP, u kunt
het net zo kleinschalig invoeren als u zelf wenst.
Vervolg:
VoIP: Impact
op de bedrijfsvoering
Bron: www.digital-deal.nl |