VoIP ? Techniek achter de praktijk
De centrales in de
keten ?stappen uit de verbinding? en zorgen dat de verbinding tussen de
toestellen wordt gehandhaafd gedurende de gesprekstijd.
De gehele duur van
het gesprek wordt er een ?kabeltje? tussen de beide toestellen intact
gehouden waardoor het spraaksignaal wordt gestuurd. (Onderweg wordt het
misschien een paar keer versterkt om het juist geluidsniveau te houden,
maar dat doet niets af aan dit principe).
Bestaande telefonie
is een zgn. Circuit-Geschakeld netwerk.
Zgn. Circuit
Switched netwerken gaan per definitie inefficiët om met de beschikbare
netwerk capaciteit.
Omdat er steeds meer
mensen worden aangesloten op Internet leeft al geruime tijd het idee om
daar ook andere diensten dan alleen data naar te migreren.
VoIP is de eerste
praktische toepassing van ?n andere dienst.
Telefonie over het
Internet
Zie het verschil
heel eenvoudig uitgelegd als volgt.
Een packet switched
netwerk gedraagt zich veel meer als een autosnelweg met daarop auto?s
die allemaal een eigen route kunnen bepalen. Maar ook met de nadelen van
deze manier van verkeersdoorstroming. Ook datanetwerken kunnen leiden
aan filevorming. Er is geen voordeel zonder nadeel. Dat geldt voor veel
technologische toepassingen.
De SIP Server neemt contact op met de gewenste bestemming, m.a.w. de SIP Server belt in opdracht van het gesprek-initieerd toestel het bestemmingstoestel.
Zodra de hoorn
opgenomen wordt op het bestemmingstoestel, ontvangt het
gesprek-initiënd toestel een signaal terug dat de verbinding tot stand
is gebracht.
Daardoor ?weet? het
gesprek-initiëerd toestel de locatie (TCP/IP adres en MAC adres) van
het bestemmings- toestel, en zal vanaf dat moment deze gegevens aan de
spraak-pakketten toevoegen waardoor beide toestellen rechtstreeks
pakketten met elkaar kunnen uitwisselen zonder tussenkomst van een
andere computer, net zoals een PC met een Webserver rechtstreeks kan
communiceren als een website wordt bezocht.
Het grote verschil
met computercommunicatie is de hulpfunctie tijdens de gespreksopbouw
door de SIP Server. Door de toepassing van de SIP Server kan door een
vertrouwde 3e partij een toestel worden bereikt die zich
achter een veilige bescherming (Internet Router en/of Firewall) in een
niet publiekelijk toegankelijk netwerk bevindt.
Er is de laatste
paar jaar veel ruchtbaarheid gegeven aan het fenomeen
Skype.
Skype is g?n VoIP.
Voor het gebruik van Skype dient er ?n applicatie te zijn die vanuit het
netwerk minimaal ?n poort openlaat naar het Internet. De SIP Server
functie in Skype bestaat niet. Alle toestel aansluitingen in Skype zijn
opgeslagen in ?n grote gedistribueerde database. Alle Skype deelnemers
bewaren een stukje van de database of de kopie daarvan.
Skype is gebaseerd
op zgn. Peer-to-Peer netwerktechnologie. Daarin ontbreekt de hierarchie
zoals met echte VoIP vereist is. Skype genereert veel netwerkverkeer
omdat continu de grote database moet worden bijgewerkt.
Een serieuze
netwerkbeheerder zal nooit een bedrijfsmatige toepassing van Skype
wensen. De hoeveelheid ?niet-nuttig? administratief Skype verkeer stijgt
exponentieel met de hoeveelheid aangesloten Skype gebruikers. Na verloop
van tijd is het netwerk niet bij machte om de enorme verkeersstroom te
verwerken. Dus Filevorming voor al het netwerk verkeer! Afhankelijk van de grootte van de VoIP toepassing is het aan te bevelen om de SIP Server in het eigen netwerk op te nemen. Net zoals de meeste bedrijven ook een eigen telefooncentrale hebben, die qua functionaliteit feitelijk niet veel verschilt van een wijkcentrale. Alleen de capaciteit verschilt daarbij wezenlijk.
Toepassing van VoIP Er dient aandacht besteed te worden aan de
volgende aspecten:
Bandbreedte Vanaf hier wordt de term upstream en downstream gebruikt. Het gaat n.l. over de bandbreedte die beschikbaar is voor het verkeer resp. naar of van het Internet. VoIP houdt veelal in dat er meer upstream verkeer zal worden gegenereerd. Dat zal afhankelijk zijn van de hoeveelheid gelijktijdig gepleegde telefoongesprekken. Net als met de traditionele telefonie verandert daar niets aan, er zullen capaciteits berekeningen moeten worden uitgevoerd voor de hoeveelheid te verwachten (piek) gelijktijdig gevoerde gesprekken. Een eenvoudige manier om daarachter te komen is het aantal aangesloten openbare aansluitingen (analoog of ISDN) aan de huidige traditionele bedrijfscentrale te tellen. De faktuur van KPN geeft daarin inzicht. Dit gegeven vermenigvuldigd met de bandbreedte behoefte per gesprek, geeft een indicatie van de benodigde bandbreedte. Welke upstream en downstream snelheden nodig zijn, wordt vervolgens bepaald door het bel karakter van het bedrijf. Het zal duidelijk zijn dat een callcenter veel meer uitgaand verkeer heeft dan inkomend. Zo geldt voor iedere organisatie een eigen karakter.![]() Om het niet te moeilijk te maken kan gemiddeld worden uitgegaan van 48 kb/s per gesprek. 10 gelijktijdige gesprekken vereisen dan een bandbreedte van 480 kb/s. Gemakshalve afgerond op 512 kb/s. Dit is een zeer normale upstream snelheid van veel bandbreedte aansluitingen tegenwoordig. M.a.w. als een beetje bedrijf zou overstappen naar VoIP met deze bandbreedte dan komen andere Internet toepassingen in de knel. In VoIP zitten allerlei mechanismen, het is dus van belang dat alle componenten in de VoIP keten deze ondersteunen, om de gesprekskwaliteit te waarborgen (QoS). Daardoor zullen VoIP pakketten met een hogere prioriteit worden behandeld dan de 'normale' data pakketten. Gesprekken zullen dus nog steeds met een goede kwaliteit worden afgehandeld, maar overige Internet toepassingen (Email, Downloaden, Thin Client toepassingen e.d.) zullen dan leiden onder de te geringe overige bandbreedte. De oplossing ligt in het feit dat een hogere snelheid Internet aansluiting nodig is, en idealiter zelfs meer dan ?n, zodat u capaciteit kunt verdelen ? niet bij tijdelijke uitval van ADSL of Kabel onbereikbaar zou zijn. Uitvalbestendigheid Waarmee automatisch aandacht besteed wordt aan aspecten die moeten voorkomen dat u qua telecommunicatie niet meer bereikbaar zou kunnen zijn. Want in tegenstelling tot normale telefonie kunnen VoIP toestellen niet zonder voeding werken. Alle voeding voor normale telefoontoestellen wordt verzorgd door de telefooncentrale. Maar VoIP toestellen zijn eigenlijk heel kleine pc's die toch iets meer voedingseisen stellen. Gelukkig biedt de techniek ook hier oplossingen voor. Een datanetwerk is meestal een Ethernet netwerk uitgevoerd in UTP bekabeling. Middels een hub of switch worden dan alle werkplekken (PC's, Servers e.d.) aangesloten.
Door toepassing van zng. Power over Ethernet Switches (PoE)
wordt de benodigde spanning voor VoIP toestellen vanaf ?n centrale
plek aangeboden. Door d? lokatie middels spanningsuitval
voorzieningen te beschermen, zullen bij een tijdelijke
spanningsuitval VoIP toestellen toch kunnen blijven werken.
![]()
Beveiligingsvoorzieningen SIP staat voor Session Inititiation Protocol, welke de gespreksopbouw realiseert. RTP staat voor Real Time Protocol, welke de zgn. Media Streams (spraak) verzorgt. Wil men VoIP gaan toepassen dan dient men over Routers en Firewalls te beschikken die het dynamische (om redenen van o.a. beveiliging) gedrag van VoIP verkeerstromen kunnen verwerken. In veel gevallen houdt dit in dat Routers vervangen moeten worden, en dat Firewalls van evt. nieuwe software voorzien moeten worden. Noodnummer (112) Het traditionele telefoniesysteem (POTS) is zgn. locatie gebaseerd ontworpen. Rotterdam is 010, Amsterdam is 020, Utrecht is 030, en Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemskerk en Uitgeest is 0251. Dus als het alarmnummer gebeld wordt dan is bij de betreffende alarmcentrale direkt bekend uit welke regio er wordt gebeld, en is de keuze voor de ambulance en/of brandweer al snel gemaakt. VoIP aanbieders kunnen over de hele wereld verspreid zitten, en niet allemaal ondersteunen ze de doorgaven van lokale nummers. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de afspraken tussen allerlei VoIP abonnementen aanbieders en het OPTA (toezichthouder in de post- en telecommunicatiewereld in NL) zodat de hulpdiensten w? met VoIP aansluitingen kunnen functioneren. De hulpdiensten zelf zullen binnenkort ook VoIP in gebruik gaan nemen. Overige technische faciliteiten Gangbaar in de meeste bedrijven is dat er een gescheiden netwerk is voor data en telefonie. Via de UTP bekabeling worden over het algemeen minimaal 2 aansluitingen naar 'n werkplek geleid, waar dan 1 telefoontoestel en 'n PC of Thin Client zijn aangesloten. Aangezien VoIP toestellen gewoon op het LAN worden aangesloten kan zelfs worden volstaan met 1 aansluiting i.p.v. 2, omdat de nieuwere VoIP toestellen al voorzien zijn van een zgn. 'Doorlus-mogelijkheid'. De UTP kabel uit de wandaansluiting gaat dan eerst naar het VoIP toestel, en van daar door naar de PC. ![]() Ofschoon alle voorbeelden er hier al van uit gaan dat alles nieuw met VoIP faciliteiten wordt voorzien, zullen veel organisaties en instellingen echter op de een of andere manier van hun gedane investeringen voor zover mogelijk willen behouden. O? daarvoor zijn technische mogelijkheden. Bij wijze van spreken zou een bestaande telefooncentrale van het ?e uiteinde tot het andere helemaal in VoIP technologie verpakt kunnen worden. Door de trunks van de KPN (of anderen) middels zgn. Media Gateways aan te sluiten, kan zowel de bestaande telefonie infrastructuur (analoog/ISDN) behouden blijven alsmede nieuwe technologie zoals VoIP worden toegepast. ![]() Datzelfde geldt ?k aan de toestelzijde. Door een bestaand analoog toestel aan te sluiten op een zgn. ATA (Analog Telephone Adapter) kan het analoge toestel gebruikt worden in een VoIP systeem. Dat geldt zowel voor een vast analoog toestel als voor draadloze DECT analoge toestel(-len). In mindere mate geldt dit ook voor Faxen, dat heeft te maken met de compatibiliteit met het Fax protocol. Helaas kunnen zgn. systeemtoestellen -en dat zijn meestal de duurdere toestellen- n?t worden overgezet in een VoIP oplossing middels ATA's. Omdat systeemtoestellen meestal fabrikant-eigen toepassingen herbergen en zodoende niet aan enige standaard voldoen is het niet mogelijk om deze te hergebruiken middels zo'n oplossing. Daarvoor bestaan oplossingen door de leverancier van de bedrijfstelefooncentrale (PBX), in de vorm van een uitbreiding van de telefooncentrale of vervanging van de centrale. Of door toepassing van Media Gateways, waardoor VoIP mogelijk wordt aan de v?rzijde (PSTN-zijde) van de centrale en de systeemtoestellen dan wel behouden kunnen blijven. In grote lijnen is hiermee de techniek achter VoIP besproken. Er is natuurlijk veel meer te vertellen over VoIP, maar daarvoor kunt met ons contact opnemen. We komen graag vrijblijvend bij u langs om uw situatie en wensen in kaart te brengen, en deze in een passende offerte te vertalen. Bron: www.digital-deal.nl |